Dyreholdsopgave C... Opdateres
Pædagogiske aktiviteter med- og omkring dyrehold- Naturvidenskabsfestival med Fjordskolens elever.
Vi har fået til opgave at tilrettelægge og udføre to pædagogiske aktiviteter med Fjordskolens elever d. 29. januar 2020. Vi har 25 min. til hver aktivitet og de skal indeholde vores dyrehold og science. Da vi har kyllinger som dyrehold, har vi valgt at inddrage disse med henblik på at sammenkoble vores aktiviteter, så de får sammenhæng i udførelsen.
Aktivitet med dyrehold- Fra kylling til køledisk:
I vores dyreholdsopgave A har vi bl.a. beskrevet mål indeholdende viden om kyllingerne, pasning af dem, livscyklus, og empatisk tilgang til samvær med dem.
I sammenhold til disse mål, medbringer vi kyllingerne i en kasse, hvor børnene får mulighed for at holde, røre, se, fodre og ae kyllingerne, alt efter hvad børnene er trygge ved. For at give børnene et indblik i kyllingernes naturlige adfærd, hvor de bl.a. skraber og jagter/hakker orme i jorden, vil vi demonstrere med- og give børnene mulighed for at afprøve at lade kyllingerne jagte en laser, og fodre dem med kogte nudler. De får mulighed for at fodre kyllingerne med hvede, majs og æggeskaller.
For at give børnene en hverdagsnær oplevelse med kyllingernes fodder, skal de male mel ud af hveden med en håndkværn, så de erfarer at vi, med variationer, spiser det samme som dem.
På campus er en model af en halv høne, hvor vi kan se de forskellige organer, hønens mavesæk med hvedekorn og æg i æggestokken. Yderligere er der modeller af kyllingens udvikling inde i ægget i løbet af de 21 dage udrugningen tager. Disse modeller, vil udgøre en lille udstilling, som lægger op til dialog med børnene omkring kyllinger, høns og deres livscyklus med æglægning og evt. slagtning.
Aktivitet med science (naturvidenskab)- Eksperimentér, bag og spis:
Som sammenkobling til dyreholdsaktiviteten, skal børnene bruge æg og det mel de har malet med håndkværnen. De skal bage pandekager og eksperimentere med måleforhold, konsistens, farve og ingredienser. Vi vil på forhånd have lavet en dej, som kan være målepind for deres egen dej. De kan altså sammenligne deres dej med den færdige. Ingredienserne stilles op, så mængderne til sammen kan give en færdig pandekagedej. Vi medbringer æg, mælk, mel, sukker, flydende margarine, rå revet rødbeder og gurkemeje, som rå plante og i pulverform. Rødbede og gurkemeje kan tilføre dejen farve og måske tilfører det pandekagerne en anden smag? Dette vil være undersøgelseselementer som vi efterfølgende kan drage konklusioner omkring. Undervejs vil børnene kunne opstille hypoteser og forudsige hvad der vil ske når de tilfører de farvede ingredienser til dejen. Når børnene tilfører dejen ingredienser, skriver vi mængde og betegnelse op, så de forhåbentlig går derfra med en pandekageopskrift. Vi slutter af med spise pandekagerne og evaluere processen.
Netop disse begreber som bl.a. at opstille hypoteser, eksperimentere og undersøge, er det der kendetegner den naturvidenskabelige tilgang. Børns matematiske opmærksomhed og naturvidenskabelig tankegang stimuleres ved, at de har daglige aktiviteter, hvor de oplever verden omkring sig (Edlev, 2015, s. 90-91). De anbefalede sciencedidaktiske principper lyder bl.a. på at pædagoger ikke må give børnene færdige facits, men derimod gå i dialog med dem, og stille åbne spørgsmål (Edlev, 2015, s. 89). Vi vil derfor være opmærksomme på, under processen, at de åbne spørgsmål kommer i fokus. Vi ved for eksempel, at melet gør en dej mere fast og at gurkemeje som sådan ikke afgiver smag men meget farve. Det ved vi kun fordi vi allerede har erfaringer med netop dette. Denne erfaring vil vi, blandt andre, gerne videregive og give børnene mulighed for selv at opdage og konkludere ud fra det de selv erfare, med stilladsering fra os.
Afprøvning og evaluering
Opdateres efter afprøvning...
Afprøvningen med Fjordskolen gik godt, og vi fik god feedback fra eleverne og de voksne der var med dem. Vores ide med at give eleverne tid og ro til at fordybe sig i kyllinger bl.a. ved at ae, se og fodre kyllingerne lykkedes- og vi så bl.a. at nogle af eleverne kendte til det at holde kyllinger og var ivrige for at dele deres viden med os- samtidig med at de nød og fodre og røre ved kyllingerne.
Vi måtte ændre i tiden- da vi opdagede at science aktiviteten tog lidt længere tid end vi havde regnet med. Eleverne brugte lang tid på at blive enige om konsistens og farve- de samarbejde undervejs og at opnå det helt rette dej. Alle smagte de forskellige slags pandekager og vi fik en god snak med børnene om, om farverne var skyld i at vi syntes at pandekagerne smagte forskelligt- havde vi haft mere tid havde vi kunne smage pandekagerne med bind for øjnene. Børnene fik skrevet deres egne opskrifter op- og fik dem med hjem.
Afprøvningen med Fjordskolen gik godt, og vi fik god feedback fra eleverne og de voksne der var med dem. Vores ide med at give eleverne tid og ro til at fordybe sig i kyllinger bl.a. ved at ae, se og fodre kyllingerne lykkedes- og vi så bl.a. at nogle af eleverne kendte til det at holde kyllinger og var ivrige for at dele deres viden med os- samtidig med at de nød og fodre og røre ved kyllingerne.
Vi måtte ændre i tiden- da vi opdagede at science aktiviteten tog lidt længere tid end vi havde regnet med. Eleverne brugte lang tid på at blive enige om konsistens og farve- de samarbejde undervejs og at opnå det helt rette dej. Alle smagte de forskellige slags pandekager og vi fik en god snak med børnene om, om farverne var skyld i at vi syntes at pandekagerne smagte forskelligt- havde vi haft mere tid havde vi kunne smage pandekagerne med bind for øjnene. Børnene fik skrevet deres egne opskrifter op- og fik dem med hjem.
Pædagogens rolle
Pædagogerne har hovedansvaret for de dyr der anskaffes i en institution. Pædagogerne er rollemodeller, og skal gå foran med et godt eksempel i samværet og pasningen af dyrene.
Til vores aktiviteter er det os der sørger for at alle de ting der skal indkøbes og opstilles er klart når børnene ankommer.
Når der i institutionen arbejdes med dyrehold, vil det som en del af forløbet være aktuelt at koble forskellige aktiviteter, sange og fortællinger på, som bidrager til børnenes forståelse og oplevelse af dyrene.
Ideer til supplerende aktiviteter med kyllinger som dyrehold:
Legen "Alle mine kyllinger..."
Madlavning med aktuelle ingredienser
Når der i institutionen arbejdes med dyrehold, vil det som en del af forløbet være aktuelt at koble forskellige aktiviteter, sange og fortællinger på, som bidrager til børnenes forståelse og oplevelse af dyrene.
Ideer til supplerende aktiviteter med kyllinger som dyrehold:
Legen "Alle mine kyllinger..."
Madlavning med aktuelle ingredienser
Indsamling af madpakkerester til at fodre kyllingerne/hønsene med
Slagte og spise kyllingerne
Kreer æstetiske udtryk med kyllinger
Vendespil og puslespil med kyllingernes livscyklus
Gipsafstøbning af aftryk og sammenligning af kyllingernes spor.
Indsamle fjer og sammenligne med andre fuglefjer
Indsamle æg og sammenligne med andre dyrs æg
Eksperimentere med ægs konsistens når de lægges i eddike, saltvand og sukker.
Besøg en gård
Sange:
"Hønsefødder, gulerødder..."
"Og hør, lille mo'er"
"Bondemanden han har altid travlt på sin bondegård"
"Poul sine høns"
"Jeg en gård mig bygge vil"
Bøger:
Tæl bondegårdens dyr
Lille nørd: Høne
Anna og Gurlis kyllinger
Find yderligere inspiration til litteratur her: Litteratur om kyllinger
Edlev, L.T. (2015). Læring og didaktik. I: Natur og miljø i pædagogisk arbejde. (s. 53-111). København: Forfatteren og Munksgaard.
Slagte og spise kyllingerne
Kreer æstetiske udtryk med kyllinger
Vendespil og puslespil med kyllingernes livscyklus
Gipsafstøbning af aftryk og sammenligning af kyllingernes spor.
Indsamle fjer og sammenligne med andre fuglefjer
Indsamle æg og sammenligne med andre dyrs æg
Eksperimentere med ægs konsistens når de lægges i eddike, saltvand og sukker.
Besøg en gård
Sange:
"Hønsefødder, gulerødder..."
"Og hør, lille mo'er"
"Bondemanden han har altid travlt på sin bondegård"
"Poul sine høns"
"Jeg en gård mig bygge vil"
Bøger:
Tæl bondegårdens dyr
Lille nørd: Høne
Anna og Gurlis kyllinger
Find yderligere inspiration til litteratur her: Litteratur om kyllinger
Edlev, L.T. (2015). Læring og didaktik. I: Natur og miljø i pædagogisk arbejde. (s. 53-111). København: Forfatteren og Munksgaard.
Velbeskrevet forløb underbygget med relevante kildehenvisninger. Overvej om / hvordan pandekagespisningen skal stilladseres således at I får mulighed for at samle op på børnenes hypoteser / sammenlignet de forskellige opskrift variationer.
SvarSlet